Kvällsfunderingar.

Var inne på ett forum och läste om hur folk "ser" årstiderna framför sig i huvudet. Bilden av hur det ser ut, alltså. De flesta var ganska skrämmande överrens om att de ser det som ett cirkeldiagram uppdelat på fyra där sommaren är högst upp, vintern längst ner, våren till höger och vintern till vänster.

Inte en endaste skrev det jag ser: en cirkel, eller snarare ellips tror jag, utdragen vid sidorna, men istället för indelningar av själva ellipsen så följer årstiderna ellipsens axel. Där är våren längst upp och går åt höger, och den ser jag som ljusgrön. Sedan ser jag sommaren som är mörkgrön där det rundas av till höger. Hösten följer undersidan av axeln och är brun, och vintern är vit och svart på vänstra sidan av ellipsen. Runt min axel finns även månader markerade.

Visst är det märkligt hur man kan föreställa sig och tolka tid?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0